Dikke mensen eten te vet en te zoet? Nee hoor, ze bewegen gewoon te weinig. Dat is de boodschap van een groep wetenschappers met wie Coca-Cola samenwerkt. De frisdrankgigant heeft een speciale stichting helpen oprichten om de wetenschappers te ondersteunen.
Dat meldt de New York Times. De stichting, de Global Energy Balance Network, draagt de boodschap uit dat Amerikanen zich te druk maken over calorieën, en juist meer zouden moeten bewegen. Die alternatieve, “wetenschappelijke” oplossing voor de obesitas komt Coca-Cola goed uit. De afgelopen twintig jaar is de verkoop van Coca-Cola op de Amerikaanse thuismarkt met 25 procent ingezakt.
Coca-Cola heeft een duidelijk belang bij een ander geluid over de aanpak van obesitas. In de VS gaan steeds meer stemmen op om de verkoop van frisdrank aan banden te leggen – door hogere belasting, een verbod op de verkoop in scholen, of een verbod op reclame gericht op kinderen. “Coca-Cola probeert wanhopig om de wond te stelpen”, zegt Michele Simon, een jurist gespecialiseerd in volksgezondheid.
Frisdrank zorgt voor obesitas? Geen bewijs
“De media en de wetenschappelijke pers leggen de nadruk op ‘o, ze eten te veel, eten te veel, eten te veel’ – en dat is de schuld van fastfood, van frisdrank enzovoorts. Terwijl er eigenlijk vrijwel geen overtuigend bewijs is, dat dat ook echt de oorzaak is”, zegt de ondervoorzitter van het Global Energy Balance Network, Steven Blair, in een video. Blair is zelf bewegingswetenschapper.
Maar volgens gezondheidsexperts is die boodschap misleidend. Die zeggen dat Coca-Cola het Global Energy Balance Network gebruikt om mensen wijs te maken dat je niet hoeft te letten op wat je eet, als je maar genoeg beweegt – terwijl is aangetoond dat beweging slechts een beperkte invloed heeft op iemand gewicht vergeleken met wat iemand eet.
Fikse investering
Vorig jaar doneerde Coca-Cola anderhalf miljoen dollar om het Global Energy Balance netwerk van de grond te krijgen. Ook staat de website van de club, gebn.org, geregistreerd op het adres van het hoofdkantoor van Coca-Cola. Twee van de wetenschappers die bij de oprichting van het Global Energy Balance Network zijn betrokken, kregen sinds 2008 bijna 4 miljoen dollar aan donaties van Coca-Cola voor onderzoeksprojecten.
Volgens de leden van het netwerk heeft Coca-Cola geen invloed over de werkzaamheden, en is de groep transparant over de ondersteuning uit zakelijke hoek - hoewel de socialemediacampagnes van de club tot recent geen melding maakten van de betrokkenheid van Coca-Cola. Onduidelijk is in hoeverre de bijdragen van Coca-Cola ook aan de hoogleraren ten goede kwamen als salaris.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl